Przejdź do głównej zawartości

21 marca - Światowy dzień Zespołu Downa

 


21 MARCA (21.03) nie jest datą przypadkową,  ustanowiono go z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa w roku 2005.  To nie tylko  pierwszy dzień kalendarzowej wiosny, który uosabia narodziny nowego życia i narodziny niezwykłych ludzi, ale przede wszystkim odnosi się do samej istoty choroby. Zespół Downa związany jest bowiem z obecnością dodatkowego, trzeciego chromosomu 21. Trisomia 21 -jest to zespół wad wrodzonych. 

Dla osób które chcą dowiedzieć się więcej o tej chorobie - https://www.youtube.com/watch?v=H6808V5zPNQ

 W Światowy Dzień Zespołu Downa zachęcaliśmy Uczniów, Rodziców i Nauczycieli Naszej Szkoły do założenia skarpetek nie do pary!

Klasy 1-3 również przyłączyły się do świętowania na terenie szkoły:).Zostały przeprowadzone zajęcia o charakterze psychoedukacyjnym oraz powstały przepiękne kolorowe skarpetkowe girlandy i prace plastyczne. 

Tym właśnie drobnym gestem każdy mógł wyrazić swoją solidarność i potrzebę integracji z osobami dotkniętymi trisomią chromosomu 21. Kolorowe skarpetki nie do pary symbolizują społeczne niedopasowanie, odmienność, zróżnicowanie – wszystko, z czym muszą borykać się osoby dotknięte zespołem Downa na co dzień.

Wszystkich którzy chcą się więcej dowiedzieć o Zespole Downa zachęcamy do literatury oraz obejrzenia krótkich filmików:

- "Mój młodszy brat" Moniki Krajewskiej

- "Wyspa mojej siostry" Katarzyny Ryrych

- "Tajemnica znikających ciasteczek" Aleksandry Chmielewskiej (http://swiatelkodladzieci.pl/wp-content/uploads/2015/08/Swiatelko_Zesp.Downa_strony1.pdf)

- "Żółte kółka. Mam na imię In(n)a" Elizy Piotrowskiej (https://www.youtube.com/watch?v=-pFM3XjGqMg)

-"Duże sprawy w małych głowach" Agnieszki Kossowskiej( fragm. https://www.youtube.com/watch?v=YQFpPOns2eo)

https://www.youtube.com/watch?v=jJEzFqWkXNo   (wypowiedzi młodych ludzi z Zespołem Downa)
https://www.youtube.com/watch?v=5VAEvBUB2jA   (wypowiedzi przedszkolaków z Zespołem Downa)
https://www.youtube.com/watch?v=3mI1xR5Udjc    (historia dziewczynki Oli z Zespołem Downa)
https://www.youtube.com/watch?v=tZDI-tySWNE   (Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa 2019)

DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM ZA UDZIAŁ W TAK WSPANIAŁEJ AKCJI !!! 

Pamiętajmy że wszyscy mamy swoje miejsce na ziemi i jesteśmy równie ważni !!!

 
































                                                                                                                            oprac. Ewa Pucicka

Popularne posty z tego bloga

Lapbooki i inne

Dziwny nastał czas w edukacji, ale nie poddajemy się i starajmy się wykorzystać go jak najlepiej. Do sklepu nie wychodzimy po zbędne rzeczy, ale to stwarza warunki do uruchomienia naszej wyobraźni, kreatywności i kombinowania. Spróbujcie zrobić coś, co może być ciekawym sposobem na utrwalenie wiadomości z działu, lektury, ale również zbiorem informacji o Waszych zainteresowaniach. Kilka lat temu obecna klasa 5 c miała wykonać swój pierwszy lapbook z lektury Kajtkowe przygody. Był to dla nich pierwszy raz, dla mnie również. Rzuciliśmy się na głęboką wodę, uczniowie i uczennice sami stworzyli materiały do swoich pierwszych lapbooków i, pamiętam, nawet na przerwie nie chcieli wyjść odpocząć, bo tak się zajęli pracą. W mojej szafie do dzisiaj mam kilka ich prac i chyba już zostaną ze mną na zawsze. Tematy mogą być różne. Interesujesz się kosmosem? Końmi? Historią mody? A może pani zadała lapbooka z lektury czy z przyrody? Proszę bardzo - wykorzystujesz teczkę, posklejane kartki, a nawe...

Lapbooki uczniów i uczennic

Po zachęceniu Was do wykonania lapbooków, w kilku klasach to zadanie zostało wykonane w sposób mistrzowski. Uczniowie klas drugich wykonywali lapbooki na temat swoich zainteresowań, na tematy dowolne, natomiast klasa 5 b dostała za zadanie wykonanie lapbooka lub leporello z lektury, którą czytali ( Katarynka ). Nadsyłane przez Was zdjęcia bardzo nas ucieszyły, zarówno ja, jak i pani Szmańda, byłyśmy zachwycone Waszymi pomysłami i kreatywnością. Zobaczcie sami: Nikola II a Adam II a                                                                              Filip II a Franek II a Gabryś II a Janek II a Julia II a Kuba II a ...

Trzecie klasy poznają parki narodowe

Uczniowie i uczennice klas trzecich prowadzili sami lekcje! Każdy z nich opowiadał o innym parku narodowym. Trzecioklasiści przygotowali plakaty i lapbooki, mówili o faunie i florze parków oraz o ciekawostkach związanych z danym miejscem. Okazuje się, że dzięki tym lekcjom zaplanowali również wakacyjne wojaże śladem parków narodowych.