Przejdź do głównej zawartości

Jak zachęcić dzieci do nauki zdalnej w domu?

                                           
                                         Źródło: https://beautifulother.files.wordpress.com/2015/04/school-test.gif


Aby nauka w warunkach domowych była efektywna i nie wywoływała niepotrzebnego stresu, musi podlegać pewnym zasadom.

W poniższej „ściądze” znajdują się hasłowo ułożone wskazówki, które można wydrukować, powiesić w widocznym miejscu, podobnie jak harmonogram dnia będą drogowskazem dla dziecka  i rodzica. Jasno określone zasady pomagają przywrócić poczucie bezpieczeństwa i obniżyć lęk.   
Proszę jednak pamiętać, że na skuteczność zaproponowanego systemu będą wpływać indywidualne predyspozycje każdej rodziny. Innych problemów będą doświadczać rodzice wychowujący kilkoro dzieci, innych rodzice dzieci z deficytami koncentracji, uwagi etc. Dlatego też, jeśli, pomimo wprowadzenia poniższych wskazówek, nie uzyskają Państwo zadowalającego efektu, należy skontaktować się z pedagogiem/ psychologiem w celu dostosowania Państwa potrzeb do możliwości. Niewątpliwym atutem nauki zdalnej jest możliwość dostosowania harmonogramu zadań do osobistych preferencji. Wielu, szczególnie starszych uczniów, już teraz dostrzega korzyść w samodzielnym decydowaniu o kolejności wykonywanych zadań, długości ich trwania etc. Poczucie wpływu na swoje życie i możliwości decydowania może znacząco podnieść nastrój wielu nastolatków i wpłynąć pozytywnie na motywację do nauki.
            Proszę pamiętać, że adaptacja do nowej sytuacji jest kwestią bardzo indywidualną i jedne dzieci szybko wdrożą się, inne natomiast będą potrzebowały więcej czasu, będą złościć się na nowe zasady i próbować przywrócić wcześniejszy styl życia.

Higiena pracy:

1.      Zadbaj o swoje miejsce pracy (uporządkuj rzeczy, schowaj to co niepotrzebne).
2.      Wietrz pomieszczenia.
3.      Rób przerwy.
4.      W miarę możliwości postaraj poruszać się  pomiędzy kolejnymi zadaniami (jeśli masz możliwość, wyjdź na balkon lub do ogrodu).
5.      Nie siedź w piżamie (zacznij dzień tak jakbyś miał normalnie wyjść do szkoły).
6.      Zadbaj o higienę osobistą.
7.      ZJEDZ ŚNIADANIE.

Organizacja pracy i motywacja:

1.                   Poinformuj dziecko, że to nie jest dzień wolny. 
Należy poinformować o tym, że jest to standardowy dzień szkolny i zadbać o stworzenie warunków, które umożliwią realizację obowiązków.
2.                  Zorganizuj sobie miejsce pracy.
Należy zorganizować sobie miejsce pracy w domu. Przygotuj biurko, odpowiednie oświetlenie, wygodne krzesło.
3.                  Samodyscyplina i organizacja.
Rozpoczynając dzień nauki w domu rozpiszcie listę zadań, które musicie wykonać w pierwszej kolejności i sukcesywnie je realizujcie. Stwórzcie plan:
  a) plan układamy wraz z dzieckiem (dziecko młodsze),
  b)  uwzględniamy w nim też przyjemności, (mniejsze w czasie przerw i jakąś większą najczęściej grę komputerową, film po wykonaniu pracy)
  c)  nastolatek ustala swój plan samodzielnie przy akceptacji rodzica,
  d)  dostosujcie plan do swoich potrzeb,
  e) synchronizujcie plan pracy rodzica z planem pracy dziecka (jeśli to tylko możliwe).
Warto od czasu do czasu zweryfikować, na jakim etapie pracy jest dziecko lub czym się za chwilę zajmie.
4.                   Podziel plan na dwa etapy. Niech dziecko na początek wykona zadania zalecone przez nauczycieli, później przyjemności.
5.                   Niech dziecko wykonuje swoje zadania samodzielnie, pomoc dopiero, gdy sobie nie radzi.
6.                  Jeśli jest starsze rodzeństwo, zaangażuj je do pomocy.
7.                  Jeśli jest młodsze rodzeństwo można je włączyć np. dać mu ćwiczenia, kolorowanki, przygotować „miejsce pracy” wtedy mniej będzie przeszkadzać starszemu

Przydatne zdanie „ Im szybciej zrobisz swoje zadania, tym szybciej zajmiesz się tym co lubisz”

DAJ SOBIE CZAS DO ADAPTACJI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI !!!
BĄDŹMY DLA SIEBIE WYROZUMIALI, KAŻDY Z NAS ( DZIECI TEŻ) RADZI SOBIE ZE STRESEM PO SWOJEMU

System żetonowy (czyli motywacja do nauki i wykonywania obowiązków dla dzieci młodszych i starszych mających trudność z adaptacją do nauki domowej)
Przykładowy harmonogram dnia dla ucznia klasy 1-3
zmodyfikowany pod kątem czasu pandemii koronawirusa
Godzina
Zadanie
Plusik
07:00-08:00
Przygotowanie
- myję buzię, ręce, zęby,
- ścielę łóżko,
- ubieram się,
- jem śniadanie,
- pomagam sprzątać po śniadaniu,
-gimnastyka poranna

08:00- 08:45
j.polski

- robię ćwiczenia zadane przez Panią


PRZERWA
09:00 – 09:45
Matematyka
- robię ćwiczenia zadane przez Panią


PRZERWA
10:00 – 12:00*


j. angielski/w- f/ plastyka/muzyka/informatyka/religia



12:00 – 13:00
Zupa/

13:00 – 15:00
Czas wolny (ulubione zabawy)
- budowanie z klocków,
- układanie puzzli,
-zabawa z rodzeństwem,

15:00- 16:00
Obiad/ sprzątanie 

16:00 – 17:00
CZAS NAGRÓD
Suma plusów z dnia

18:00- 19:00
Gimnastyka i zabawy ruchowe


19:00 -  20:00
Przygotowanie do snu:
umycie się
posprzątanie po zabawach
Kolacja /dobranocka/ czytanie na dobranoc


Regenerujący sen
Suma plusów z wieczora:


W czasie nagród dziecko może sobie wybrać ulubioną wcześniej ustaloną aktywność. Proponowane są trzy pakiety w zależności od ilości dobytych punktów

1.                  Pakiet złoty (7-9 punktów) – granie w ulubioną grę komputerową
2.                   Pakiet srebrny ( 4-6 punktów) – oglądanie ulubionego filmu/ bajki
3.                  Pakiet brązowy (1 – 3 punktów) – oglądanie w tv filmu dla dzieci

Uwaga! plusy z wieczora doliczamy do kolejnego dnia więc w pierwszym dniu limity są niższe
             Pakiety nagród powinny być ustalone z dzieckiem,  bo aby efekt motywacji był uzyskany nagroda musi być dla dziecka atrakcyjna.

                                   Katarzyna Kuklewicz



Popularne posty z tego bloga

Lapbooki i inne

Dziwny nastał czas w edukacji, ale nie poddajemy się i starajmy się wykorzystać go jak najlepiej. Do sklepu nie wychodzimy po zbędne rzeczy, ale to stwarza warunki do uruchomienia naszej wyobraźni, kreatywności i kombinowania. Spróbujcie zrobić coś, co może być ciekawym sposobem na utrwalenie wiadomości z działu, lektury, ale również zbiorem informacji o Waszych zainteresowaniach. Kilka lat temu obecna klasa 5 c miała wykonać swój pierwszy lapbook z lektury Kajtkowe przygody. Był to dla nich pierwszy raz, dla mnie również. Rzuciliśmy się na głęboką wodę, uczniowie i uczennice sami stworzyli materiały do swoich pierwszych lapbooków i, pamiętam, nawet na przerwie nie chcieli wyjść odpocząć, bo tak się zajęli pracą. W mojej szafie do dzisiaj mam kilka ich prac i chyba już zostaną ze mną na zawsze. Tematy mogą być różne. Interesujesz się kosmosem? Końmi? Historią mody? A może pani zadała lapbooka z lektury czy z przyrody? Proszę bardzo - wykorzystujesz teczkę, posklejane kartki, a nawe

Wielkie serca klas drugich

 W czerwcu uczniowie obecnych klas drugich pod okiem Pani Moniki Reese i swoich wychowawczyń stworzyli piękne obrazy inspirując się sztuką. Impresjonizm oczarował młodych artystów. Malując naturę zaczerpnęli właśnie z tej techniki. Powstały niepowtarzalne dzieła, które uczniowie sprzedawali zbierając pieniądze na szczytny cel. W wyniku aukcji zebrano kwotę 675 zł, która została przekazana na FUNDACJĘ PRZYJACIÓŁ DZIECI Z CHOROBAMI SERCA. Jesteśmy dumni z naszych uczniów! Wykazali się wielkim sercem! Dziękujemy Rodzicom za wsparcie. Mamy nadzieję, że chęć dzielenia się dobrem i niesienia pomocy potrzebującym zakiełkowała w sercach naszych uczniów i będzie przynosić obfite owoce.

Trzecie klasy poznają parki narodowe

Uczniowie i uczennice klas trzecich prowadzili sami lekcje! Każdy z nich opowiadał o innym parku narodowym. Trzecioklasiści przygotowali plakaty i lapbooki, mówili o faunie i florze parków oraz o ciekawostkach związanych z danym miejscem. Okazuje się, że dzięki tym lekcjom zaplanowali również wakacyjne wojaże śladem parków narodowych.