Źródło: https://beautifulother.files.wordpress.com/2015/04/school-test.gif
Aby
nauka w warunkach domowych była efektywna i nie wywoływała niepotrzebnego
stresu, musi podlegać pewnym zasadom.
W poniższej „ściądze” znajdują się hasłowo
ułożone wskazówki, które można wydrukować, powiesić w widocznym miejscu,
podobnie jak harmonogram dnia będą drogowskazem dla dziecka i
rodzica. Jasno określone zasady pomagają przywrócić poczucie bezpieczeństwa i
obniżyć lęk.
Proszę jednak pamiętać, że na skuteczność
zaproponowanego systemu będą wpływać indywidualne predyspozycje każdej rodziny.
Innych problemów będą doświadczać rodzice wychowujący kilkoro dzieci, innych
rodzice dzieci z deficytami koncentracji, uwagi etc. Dlatego też, jeśli, pomimo
wprowadzenia poniższych wskazówek, nie uzyskają Państwo zadowalającego efektu, należy skontaktować się z pedagogiem/ psychologiem w celu dostosowania Państwa
potrzeb do możliwości. Niewątpliwym atutem nauki zdalnej jest możliwość
dostosowania harmonogramu zadań do osobistych preferencji. Wielu, szczególnie
starszych uczniów, już teraz dostrzega korzyść w samodzielnym decydowaniu o
kolejności wykonywanych zadań, długości ich trwania etc. Poczucie wpływu na
swoje życie i możliwości decydowania może znacząco podnieść nastrój wielu
nastolatków i wpłynąć pozytywnie na motywację do nauki.
Proszę
pamiętać, że adaptacja do nowej sytuacji jest kwestią bardzo indywidualną i
jedne dzieci szybko wdrożą się, inne natomiast będą potrzebowały więcej czasu,
będą złościć się na nowe zasady i próbować przywrócić wcześniejszy styl życia.
Higiena pracy:
1. Zadbaj o swoje miejsce
pracy (uporządkuj rzeczy, schowaj to co niepotrzebne).
2. Wietrz pomieszczenia.
3. Rób przerwy.
4. W miarę możliwości
postaraj poruszać się pomiędzy kolejnymi zadaniami (jeśli masz
możliwość, wyjdź na balkon lub do ogrodu).
5. Nie siedź w piżamie
(zacznij dzień tak jakbyś miał normalnie wyjść do szkoły).
6. Zadbaj o higienę osobistą.
7. ZJEDZ ŚNIADANIE.
Organizacja pracy i motywacja:
1. Poinformuj
dziecko, że to nie jest dzień wolny.
Należy poinformować o tym,
że jest to standardowy dzień szkolny i zadbać o stworzenie warunków, które
umożliwią realizację obowiązków.
2. Zorganizuj
sobie miejsce pracy.
Należy zorganizować sobie
miejsce pracy w domu. Przygotuj biurko, odpowiednie oświetlenie, wygodne
krzesło.
3. Samodyscyplina
i organizacja.
Rozpoczynając dzień nauki w domu rozpiszcie listę
zadań, które musicie wykonać w pierwszej kolejności i sukcesywnie je
realizujcie. Stwórzcie plan:
a) plan układamy wraz z dzieckiem
(dziecko młodsze),
b) uwzględniamy w nim też
przyjemności, (mniejsze w czasie przerw i jakąś większą najczęściej grę
komputerową, film po wykonaniu pracy)
c) nastolatek ustala swój plan
samodzielnie przy akceptacji rodzica,
d) dostosujcie plan do swoich
potrzeb,
e) synchronizujcie plan pracy rodzica
z planem pracy dziecka (jeśli to tylko możliwe).
Warto od czasu do czasu zweryfikować, na jakim
etapie pracy jest dziecko lub czym się za chwilę zajmie.
4. Podziel plan na
dwa etapy. Niech dziecko na początek wykona zadania zalecone przez
nauczycieli, później przyjemności.
5. Niech dziecko
wykonuje swoje zadania samodzielnie, pomoc dopiero, gdy sobie nie radzi.
6. Jeśli jest starsze
rodzeństwo, zaangażuj je do pomocy.
7. Jeśli jest młodsze
rodzeństwo można je włączyć np. dać mu ćwiczenia, kolorowanki, przygotować
„miejsce pracy” wtedy mniej będzie przeszkadzać starszemu
Przydatne zdanie „ Im szybciej zrobisz swoje
zadania, tym szybciej zajmiesz się tym co lubisz”
DAJ SOBIE CZAS DO ADAPTACJI W NOWEJ
RZECZYWISTOŚCI !!!
BĄDŹMY DLA SIEBIE WYROZUMIALI, KAŻDY Z NAS (
DZIECI TEŻ) RADZI SOBIE ZE STRESEM PO SWOJEMU
System żetonowy (czyli motywacja do nauki i
wykonywania obowiązków dla dzieci młodszych i starszych mających trudność z
adaptacją do nauki domowej)
Przykładowy harmonogram dnia dla ucznia klasy 1-3
zmodyfikowany pod kątem czasu pandemii
koronawirusa
Godzina
|
Zadanie
|
Plusik
|
07:00-08:00
|
Przygotowanie
- myję buzię,
ręce, zęby,
- ścielę łóżko,
- ubieram się,
- jem
śniadanie,
- pomagam
sprzątać po śniadaniu,
-gimnastyka poranna
|
|
08:00- 08:45
|
j.polski
- robię
ćwiczenia zadane przez Panią
|
|
PRZERWA
|
||
09:00 – 09:45
|
Matematyka
- robię
ćwiczenia zadane przez Panią
|
|
PRZERWA
|
||
10:00 – 12:00*
|
j.
angielski/w- f/ plastyka/muzyka/informatyka/religia
|
|
12:00 – 13:00
|
Zupa/
|
|
13:00 – 15:00
|
Czas wolny (ulubione zabawy)
- budowanie z
klocków,
- układanie
puzzli,
-zabawa z
rodzeństwem,
|
|
15:00- 16:00
|
Obiad/
sprzątanie
|
|
16:00 – 17:00
|
CZAS NAGRÓD
|
Suma
plusów z dnia
|
18:00- 19:00
|
Gimnastyka i zabawy ruchowe
|
|
19:00 - 20:00
|
Przygotowanie do snu:
umycie się
posprzątanie po zabawach
Kolacja /dobranocka/ czytanie na
dobranoc
|
|
Regenerujący sen
|
Suma
plusów z wieczora:
|
W
czasie nagród dziecko może sobie wybrać ulubioną wcześniej ustaloną aktywność.
Proponowane są trzy pakiety w zależności od ilości dobytych punktów
1.
Pakiet złoty (7-9 punktów) – granie
w ulubioną grę komputerową
2.
Pakiet srebrny ( 4-6 punktów) – oglądanie ulubionego filmu/ bajki
3.
Pakiet brązowy (1 – 3 punktów) – oglądanie w tv filmu dla dzieci
Uwaga! plusy z wieczora doliczamy do
kolejnego dnia więc w pierwszym dniu limity są niższe
Pakiety nagród powinny być
ustalone z dzieckiem, bo aby efekt
motywacji był uzyskany nagroda musi być dla dziecka atrakcyjna.
Katarzyna Kuklewicz
Katarzyna Kuklewicz