Przejdź do głównej zawartości

Jak radzić sobie z emocjami w dobie pandemii?


                                                                                          

Powoli mija czas, gdy trzeba było skupić się na zadaniach. Rozwiązać techniczne problemy związane z zakupami, opieką nad dziećmi, zorganizowaniem pracy etc.
Uczniowie przywykli już trochę do zdalnej nauki.
Często wtedy, gdy działamy, emocje schodzą na drugi plan, dopiero, gdy opadnie „bitewny kurz” odczuwamy je wyraźnie.

Jak sobie z nimi radzić szczególnie, że mogą być intensywne i dotyczyć wszystkich domowników?

Po pierwsze STRACH


Strach o zdrowie, o bliskich, o przyszłość, o finanse.
Strach, który z jednej strony zatrzymuje nas w domach (czyli jest konstruktywny), ale z drugiej strony może zdezorganizować funkcjonowanie. Kiedy nie możemy spać, kiedy nie możemy przestać czytać o tym, ilu ludzi już jest chorych, kiedy boimy się otworzyć okno (prawdziwe pytanie do eksperta), kiedy tracimy apetyt lub zaczynamy go zajadać na potęgę.
Strach jak wszystkie emocje ma swoją bardzo ważną funkcję. Ostrzega nas przed zagrożeniem, mobilizuje, skłania do tego, by się chronić. Zbyt długo przeżywany, „dokarmiany” prowadzi do wyczerpania.

Jeśli obserwujesz u siebie taki nadmierny niszczący strach, o to wskazówki dla Ciebie:

1.      Ogranicz do minimum oglądanie, słuchanie czytanie wiadomości ze świata. Ustal jedną porę w ciągu  dnia, gdy oglądasz program informacyjny.
2.      Zadbaj o relaks! Bardzo pomocny może być np. Trening autogenny Szultza.
Uwaga. Relaks to słowo potocznie używane w bardzo szerokim znaczeniu. W psychologii mówimy o relaksacji jako metodzie wyciszenia organizmu, rozluźnienia mięśni.
3.      Znajdź czas dla siebie.
4.      Unikaj perfekcjonizmu
5.      Rozmawiaj z ludźmi.



Po drugie ZŁOŚĆ




Złość może być związana z przeżywanym strachem (części osób łatwiej okazywać złość niż strach).
Złość to emocja która pozwala nam walczyć, chronić swoje granice, zdobywać to czego pragniemy. W chwili obecnej jesteśmy bardzo narażeni na przeżywanie złości. W końcu tracimy wiele ważnych dla nas obszarów i często jesteśmy zupełnie bezradni.
Złość manifestuje się krzykiem, atakowaniem innych, ale może być też tłumiona i powracać różnymi dolegliwościami lub biernością, wycofaniem i nierealizowaniem obowiązków  (te emocje mogą odpowiadać za opór młodych osób wobec nauki, obowiązków)

Jeśli obserwujesz u siebie częste lub intensywne przeżywanie złości możesz:

1.      Ustalić, na co nie masz wpływu, a na co ten wpływ nadal masz.
2.      Wyznaczyć realne cele w obszarach na które masz wpływ. Spróbować się pogodzić z tym, na co nie ma się wpływu.
3.      Odpoczywać, robić rzeczy, które sprawiają przyjemność a na które nie ma zazwyczaj czasu.
4.      Nie eskalować konfliktów, nauczyć się odpuszczać także innym (oni także doświadczają emocji!).
5.      Rozmawiać z ludźmi. (unikać przesadnego doradzania, pouczania, raczej nauczyć się aktywnie słuchać).


Po trzecie SMUTEK




Smutek to emocja pojawiająca się w obliczu straty. Jej głęboki sens polega na tym, że sprawia że wycofujemy się ze świata, z aktywności. Gdy przestajemy działać, pojawia się przestrzeń na myślenie, przeżywanie, wspominanie. Straty mogą być bardzo cenne w rozwoju człowieka, bo pokazują, co tak naprawdę jest dla nas ważne.
Smutek przeżyty może zrewidować nasze priorytety.
W tym sensie nie warto go na siłę przeganiać, tylko przeżyć. Płacz jest zdrową naturalna reakcją w obliczu straty. Niepokoi dopiero przedłużający się smutek i wycofanie.
Ważny jest rozmiar strat. Najbardziej zagrożone są osoby, które tracą dużo w różnych obszarach.
W takich sytuacjach zdecydowanie nie należy bać się, wstydzić proszenia o pomoc. Osoby tracące dorobek życia, dotknięte śmiercią bliskich są szczególnie podatne na pojawienie się stanów depresyjnych.


Co pomaga:

1.      Zdrowy sen.
2.      Odpoczynek.
3.      Rozmowy z innymi ludźmi  umiejętność słuchania i zwierzania się).
4.      Śmiech.
5.      Aktywność fizyczna.
6.      Przytulanie (szczególnie dzieci w obliczu przeżywania silnych emocji).
7.      Zdrowe, smaczne jedzenie.
8.      Posiadanie hobby.
9.      Dbanie o innych (zyskujemy poczucie wpływu, mniej koncentrujemy się na sobie).
10.  Praca (daje poczucie bycia nadal potrzebnym, pozwala organizować czas).
11.  Życzliwość wobec samego siebie i innych (rozwijanie wyrozumiałości).

Co utrudnia:

1.      Perfekcjonizm.
2.      Nadmierna potrzeba kontroli.
3.      Brak elastyczności.
4.      Skłonność do chowania urazy.
5.      Koncentrowanie się na negatywach.



                                                                                                                Oprac. Katarzyna Kuklewicz
                                                                                          Grafiki:https://pl.123rf.com/cliparty-wektory/strach.html?oriSearch=smutek&sti=ne6avucion8la3iiu2|

Popularne posty z tego bloga

Lapbooki i inne

Dziwny nastał czas w edukacji, ale nie poddajemy się i starajmy się wykorzystać go jak najlepiej. Do sklepu nie wychodzimy po zbędne rzeczy, ale to stwarza warunki do uruchomienia naszej wyobraźni, kreatywności i kombinowania. Spróbujcie zrobić coś, co może być ciekawym sposobem na utrwalenie wiadomości z działu, lektury, ale również zbiorem informacji o Waszych zainteresowaniach. Kilka lat temu obecna klasa 5 c miała wykonać swój pierwszy lapbook z lektury Kajtkowe przygody. Był to dla nich pierwszy raz, dla mnie również. Rzuciliśmy się na głęboką wodę, uczniowie i uczennice sami stworzyli materiały do swoich pierwszych lapbooków i, pamiętam, nawet na przerwie nie chcieli wyjść odpocząć, bo tak się zajęli pracą. W mojej szafie do dzisiaj mam kilka ich prac i chyba już zostaną ze mną na zawsze. Tematy mogą być różne. Interesujesz się kosmosem? Końmi? Historią mody? A może pani zadała lapbooka z lektury czy z przyrody? Proszę bardzo - wykorzystujesz teczkę, posklejane kartki, a nawe...

Lapbooki uczniów i uczennic

Po zachęceniu Was do wykonania lapbooków, w kilku klasach to zadanie zostało wykonane w sposób mistrzowski. Uczniowie klas drugich wykonywali lapbooki na temat swoich zainteresowań, na tematy dowolne, natomiast klasa 5 b dostała za zadanie wykonanie lapbooka lub leporello z lektury, którą czytali ( Katarynka ). Nadsyłane przez Was zdjęcia bardzo nas ucieszyły, zarówno ja, jak i pani Szmańda, byłyśmy zachwycone Waszymi pomysłami i kreatywnością. Zobaczcie sami: Nikola II a Adam II a                                                                              Filip II a Franek II a Gabryś II a Janek II a Julia II a Kuba II a ...

Trzecie klasy poznają parki narodowe

Uczniowie i uczennice klas trzecich prowadzili sami lekcje! Każdy z nich opowiadał o innym parku narodowym. Trzecioklasiści przygotowali plakaty i lapbooki, mówili o faunie i florze parków oraz o ciekawostkach związanych z danym miejscem. Okazuje się, że dzięki tym lekcjom zaplanowali również wakacyjne wojaże śladem parków narodowych.