Przejdź do głównej zawartości

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

Jestem książkoholiczką, książkomaniaczką, kocham czytać, uwielbiam książki, towarzyszą mi od zawsze i zawsze, wszędzie. Jasne, miewam przerwy w czytaniu (tzw. kac książkowy) albo brak czasu na lekturę, ale nie da się bez książek żyć. 

W nich poznajemy nowe światy, zupełnie inne spojrzenie na rzeczy, które znamy. Nic, tak jak książki, nie uczy tolerancji, empatii i zrozumienia. Jasne, Heathcliff był zły, ale razem z nim przeżywamy jego miłość do Kathy. 

Książki to nie tylko opowieści zmyślone, to również reportaże - te nam pokazują świat, którego nie znamy albo taki, którego już nie ma, jednak uniwersalność np. reportaży Ryszarda Kapuścińskiego pokazuje, że świat nie jest czarno-biały, a złożony, w odcieniach szarości. 

W czasach, kiedy wszyscy się kłócą i wiedzą najlepiej - mądre książki uczą pokory, ale i wyrażania własnego zdania. Im więcej czytamy, tym więcej wiemy, po prostu. 

Poszerzajmy horyzonty, patrzmy dalej, głębiej. Czytajmy, wyrabiajmy sobie gust. Spójrzcie, alfabet ma tylko 35 liter, a dzięki nim, ile historii już spisano, a ile jeszcze przed nami. 

Czytanie uspokaja. Czytanie pomaga naszej wyobraźni. Czytanie jest rozrywką, każdy znajdzie coś dla siebie. Czytanie to ćwiczenie dla mózgu. Czytanie to miłość, poszukiwanie i odnajdywanie. 

A jaka jest Wasza ukochana książka? Potraficie wybrać jedną? Przyślijcie zdjęcie z książką - nauczyciele, nauczycielki, uczniowie i uczennice! Na adres: sp25zabrze@gmail.com 
Pokażmy, że kochamy czytać! 





Nie mam porządku na półkach, nie układam ich kolorami, ale zawsze znajdę coś na daną chwilę. 


Uwielbiam polskich autorów. Każdy ma swój styl, swoje ulubione słowa, każdy na swój sposób maluje świat w języku, który jest mi najbliższy (na tej półce jest również Drach - książka pisana w trzech językach: polskim, śląskim i niemieckim)

Ukochany kataloński pisarz, piszący w języku katalońskim, pięknie opowiadający trudne opowieści.
Otwórzcie książkę, otwórzcie się na świat w nich zamknięty, nie tylko dziś. 

Opracowała: zakochana w książkach Zuzanna Cieśla-Skrzypulec

Popularne posty z tego bloga

Lapbooki i inne

Dziwny nastał czas w edukacji, ale nie poddajemy się i starajmy się wykorzystać go jak najlepiej. Do sklepu nie wychodzimy po zbędne rzeczy, ale to stwarza warunki do uruchomienia naszej wyobraźni, kreatywności i kombinowania. Spróbujcie zrobić coś, co może być ciekawym sposobem na utrwalenie wiadomości z działu, lektury, ale również zbiorem informacji o Waszych zainteresowaniach. Kilka lat temu obecna klasa 5 c miała wykonać swój pierwszy lapbook z lektury Kajtkowe przygody. Był to dla nich pierwszy raz, dla mnie również. Rzuciliśmy się na głęboką wodę, uczniowie i uczennice sami stworzyli materiały do swoich pierwszych lapbooków i, pamiętam, nawet na przerwie nie chcieli wyjść odpocząć, bo tak się zajęli pracą. W mojej szafie do dzisiaj mam kilka ich prac i chyba już zostaną ze mną na zawsze. Tematy mogą być różne. Interesujesz się kosmosem? Końmi? Historią mody? A może pani zadała lapbooka z lektury czy z przyrody? Proszę bardzo - wykorzystujesz teczkę, posklejane kartki, a nawe...

Lapbooki uczniów i uczennic

Po zachęceniu Was do wykonania lapbooków, w kilku klasach to zadanie zostało wykonane w sposób mistrzowski. Uczniowie klas drugich wykonywali lapbooki na temat swoich zainteresowań, na tematy dowolne, natomiast klasa 5 b dostała za zadanie wykonanie lapbooka lub leporello z lektury, którą czytali ( Katarynka ). Nadsyłane przez Was zdjęcia bardzo nas ucieszyły, zarówno ja, jak i pani Szmańda, byłyśmy zachwycone Waszymi pomysłami i kreatywnością. Zobaczcie sami: Nikola II a Adam II a                                                                              Filip II a Franek II a Gabryś II a Janek II a Julia II a Kuba II a ...

Trzecie klasy poznają parki narodowe

Uczniowie i uczennice klas trzecich prowadzili sami lekcje! Każdy z nich opowiadał o innym parku narodowym. Trzecioklasiści przygotowali plakaty i lapbooki, mówili o faunie i florze parków oraz o ciekawostkach związanych z danym miejscem. Okazuje się, że dzięki tym lekcjom zaplanowali również wakacyjne wojaże śladem parków narodowych.